Olet täällä

Service Experience Laboratory eli LAB8

Service Experience Laboratory eli LAB8

LAB8 on palvelukokemusten kehittämisen laboratorio. LAB8 yhdistää luovuuden, palveluyritykset ja kehittämällä oppimisen. Päämääränä on elämykselliset ja toimivat ratkaisut. Kehitetyt palvelukokemukset toimivat käytännössä, eivätkä vain paperilla.

Laajan opiskelija- ja kumppaniverkoston avulla uutta kokeillaan ketterästi: esimerkiksi nopea protoilu (fast prototyping) on yksi salaisista aseistamme. LAB8 tähtää pysyvään muutokseen. Siksi koulutus on keskeisessä roolissa palvelukokemusten kehittämisessä. Matka muutokseen voi olla helppoa kuin legoilla leikkiminen.

Lab8 toimii osana Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Service Schoolia ja tuotamme palvelumme osana laadukasta opetustamme. Tuomme yhteen yritykset, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun opiskelijat ja opettajat.

Kahdeksan osaa ja lukuisia palveluita

Kokonaisuutemme muodostuu kahdeksasta erilaisesta osasta.


Trenditutkimusta, uusinta teknologiaa ja luovia työkaluja.

Teemme palvelu- ja elämysmuotoilua, autamme ideasi pilotoinnissa ja järjestämme tapahtumia.

Saat meiltä osaajat ja järjestämme kätevästi tilat ideasi testaamiseen.

Boxin avulla inspiroit, muotoilet, viihdytät ja luot pysyviä muistoja

The Box on luo moniaistisia elämyksiä rikastetun todellisuuden keinoin. Boxin avulla uppoudut eli immersoidut toiseen todellisuuteen; koe spontaani illallinen Venetsiassa tai astu Joulupukin pajaan siirtymättä fyysisesti paikasta toiseen.

Elämyksiä uusimmalla teknologialla
The Box hyödyntää 3D-videokuvaa, monipuolista äänimaisemaa, lavasteita ja tuoksumarkkinoinnin tekniikoita. Kokeilemme jatkuvasti uusia tapoja, joilla luodaan sykähdyttäviä elämyksiä.

Tapahtumiin, ideoiden visualisointiin ja kokeiluun
The Box sopii mainiosti tapahtumiin ja markkinointiin. Mahdollisuuksina ovat pop-up tai pysyvä tila räätälöitynä tarpeesi mukaan.

Service Design eli palvelumuotoilu tarkoittaa palveluiden innovointia, kehittämistä ja suunnittelua 

Parhaiden palveluiden ja sykähdyttävien elämyksien taustalla on asiakaslähtöinen muotoilu. Päämäärä on ihmisten tarpeiden ymmärtäminen ja toimivan palvelun luominen ”Design thinking” -työkalujen avulla. Onnistunut palvelu muodostuu asiakkaiden ymmärtämisen, osallistavan suunnittelun ja kokeilujen yhdistelmästä.

Sokkeloinen ostokeskus tai monimutkainen matkalipun ostoprosessi herättää kysymyksen ”Kuka tämänkin suunnitteli?”. Vastaus on valitettavan usein, että ei kukaan. Parhaasta palvelusta syntyy lämmin tunnejälki. Palvelumuotoilu tekee palvelun niin sujuvaksi ja käyttäjäystävälliseksi, ettei sitä kyseenalaista.

Palvelumuotoilu eroaa paljonkin perinteisestä suunnittelusta, koska se keskittyy erityisesti käyttäjien tarpeiden ymmärtämiseen. Prosessissa luodaan palveluita todelliseen käyttöön. Työkalut poikkeavat perinteisestä suunnittelusta, sillä kaikessa on mukana ihmisten osallistaminen ja rohkea kokeilukulttuuri.

Kokeilemalla se selviää! Fast Prototyping tarkoittaa nopeaa kokeilevaa kehittämistä.

Matka ideasta valmiiseen tuotteeseen alkaa, kun siirrytään suunnittelusta kokeiluvaiheeseen. Unohda pelko keskeneräisyydestä ja loputtomat esiselvitykset, sillä uuden luominen vaatii rohkeaa kokeilua.

Protoilussa eli kokeilussa tarkoituksena on testata tuotettasi mahdollisimman varhain oikeilla asiakkailla ja saada palautetta toiminnan kehittämiseksi. Nopeaan protoiluun on tarjolla useita erilaisia menetelmiä; esimerkiksi sairaalan leikkaussali voidaan rakentaa pahvista tai käyttöliittymästä piirretään sarjakuva.

Play - kokeile, leiki ja visualisoi

Ongelmat ratkeavat kuin leikiten PLAY:n ainutlaatuisilla menetelmillä. Tarjoamme luovia ja yhteisöllisiä työkaluja: kokeile, leiki ja visualisoi!

Tarjoamme työpajoja ja menetelmiä, jotka rikastuttavat sekä oppimisprosessia että liiketoiminnan kehittämistä. Opi uusia menetelmiä ja tapoja työskentelyyn.

Pulse - Löydä ja tunnista polttavimmat trendit

Kasipallomme paikantaa nousevat trendit ja vastaa kysymyksiisi uusimmista ilmiöistä.

Tulevaisuus on täynnä muuttuvia tekijöitä ja epävarmuutta. Kuluttajien ja innovaatioiden tulevaisuuden ymmärtämiseksi on välttämätöntä ennakoida muutoksia.

PULSE tarjoaa raportteja nousevista trendeistä ja ohjattuja työpajoja. 

Tool Factory - 42 työkalua palveluiden ja elämyksien kehitykseen

Miten toimii moodboard ja kuinka teen haastattelun? Mihin tarkoitukseen sopii roolipeli tai kuvakäsikirjoitukset?

Ota haltuusi paketti helposti käytettäviä työkaluja palveluiden kehittämiseen ja opiskeluun. Tutustu uusiin tapoihin kerätä tietoa ja ymmärtää ilmiöitä. Ymmärrä, ideoi ja kokeile.

Kaikki työkalut ovat ladattavissa ilmaiseksi ja sisältävät vaiheittaiset ohjeet sekä tulostettavat mallipohjat. Kaikki työkalut ovat englanniksi.