Olet täällä

Suomen syksyinen luonto loistaa Haaga-Helian opiskelijoiden tekemissä luontomatkailuvideoissa

12.12.2016
Suomen syksyinen luonto loistaa Haaga-Helian opiskelijoiden tekemissä luontomatkailuvideoissa

Haagassa nähtiin keskiviikkona 24.11. upeita videoita syksyisestä Suomen luonnosta, kun matkailun ja tietojenkäsittelyn opiskelijoiden yhdessä tekemät luontomatkailuvideot saivat ensiesityksensä. Kurssityönä tehdyt videot ovat osa Haaga-Helian Virtuaaliluonto-hanketta, jonka tavoitteena on luontomatkailun kansainvälisen digitaalisen markkinoinnin kehittäminen.

Ryhmät, joissa oli sekä matkailun että tietojenkäsittelyn opiskelijoita, ideoivat, suunnittelivat ja toteuttivat yhteistyössä neljän Nuuksion alueen matkailuyrityksen kanssa videot ja videoiden levityssuunnitelman. Opiskelijat tulevat myös kirjoittamaan blogitekstit kokemuksistaan. Videoiden tavoitteena on osoittaa, että Suomessa voi myös syksyllä tehdä erilaisia asioita ja nauttia täysipainoisesti luonnosta. Samalla edistetään kansainvälistä luontomatkailua Suomessa ja pyritään jatkamaan matkailukautta pidemmälle syksyyn. Mukana projektissa ovat olleet ohjelmapalveluyritys ja matkanjärjestäjä Feel the Nature, Hotelli Nuuksio, luonto- ja ohjelmapalveluyritys Hymyilevä Punakettu sekä luonto-ohjelmapalvelutalo Moose Activities.

Yhteistyöyrityksien edustajat oli kutsuttu mukaan videoiden ensiesitykseen. Feel the Naturen toimitusjohtaja Olli Rinne kertoi yhteistyöprojektin olleen mielenkiintoinen kokemus.

– Vaikka mielenkiintoa videoiden kuvaamiseen olisi itselläkin, ei välttämättä ole aikaa ja resursseja toteuttaa ideoita. Projektin myötä joutui analysoimaan omaa ohjelmaa uusin silmin, joten tämä on ollut oppimiskokemus myös itselle, Rinne pohti.

Yhteistyöyritykset olivat tyytyväisiä lopputuloksiin ja videot keräsivätkin kaikilta yritysten edustajilta kehuja. He ovat valmiita käyttämään videoita esimerkiksi nettisivuillaan.

– Hotelli Nuuksiolle tehdyissä videoissa näkyivät hyvin eri kohderyhmät sekä rentoutumisen ja tekemisen mahdollisuudet. Myös rauha ja luonto nousivat videoissa mukavasti esille, sanoi Hotelli Nuuksion toimitusjohtaja Tuija Kyrölä nähtyään videot.

Voittajavideon selvittämiseksi opiskelijat ja yritykset arvioivat jokaisen videon. Tiukassa äänestyksessä voittajavideoksi selviytyi Finnish Nature: Come for the silence. Toiseksi äänestyksessä sijoittui Seeking the silence ja kolmanneksi Come and relax in Nuuksio National Park.

Voittajavideosta vastannut ryhmä oli toteuttanut videon yhteistyössä Hymyilevän Punaketun kanssa.

– Saimme hyödyntää heidän kanootteja ja retkeilyvälineitään. Videota kävimme kuvaamassa Nuuksiossa kahtena eri päivänä.

Idea videoon oli tullut nopeasti, joten heidän osaltaan projekti oli edennyt sujuvasti. Voittajavideo on toteutettu musiikkia myöden itse.

Alla linkit kolmeen yleisöäänestyksessä parhaimmaksi valittuun videoon. Muut kurssilla tehdyt videot löytyvät YouTubesta.

1. Finnish Nature: Come for the silence

2. Seeking the silence

3. Come and relax in Nuuksio National Park